Məhəmməd
Füzuli
Məhəmməd Füzuli təkcə Azərbaycan Ədəbiyyətının deyil,eyni zamanda Şərq
və Dünya Ədəbiyyatının zirvəsidir.
Füzulinin doğulduğu yer haqqında bir sıra fərziyyələr,ehtimallar
olsa da, Əbdülbaqi Gölpinarlı, Həmid Araslı və Əbdülqadir Qaraxan
Füzulinin “Ey Füzuli, məskənim çün Kərbəladır” ilə başlayan qitəsinə və “Doğulduğum və yaşadığım
yer iraqi-ərəbdir” cümləsinə əsasən onun Kərbəlada,İraqda yaşamasını təsdiq
etmişlər .Füzulinin dəsti-xətti,onun yaradıcılıq yolu
sonralar çoxları üçün ilham mənbəyi olmuşdur.Məsələn, Qasım bəy Zakir özünə
Füzulini nümunə götürmüşdür.Füzuliyə isə ilham verən şəxs Həbibi
olmuşdur.Füzuli ilk zamanlarında Molla Məhəmməd Bağdadi nisbəsi ilə tanınsa
da,sonralar “füzuli” təxəllüsünü seçmişdir.”Füzuli” sözünün mənası “lazımsız”,”boş
işlərlə məşğul olan” deməkdir.İlk baxışdan bu təxəllüs biraz qəribə gəlsə də,Füzuli
bu adı seçərkən şeiriyyat onsuzda dəyərsiz,lazımsız bir sənət kimi
görülürdü.Füzuli ədəbiyyatımızda qəzəlin ikinci zirvəsidir.Füzulinin
yaradıcılığında Azərbaycan dili üstünlük təşkil etsə də,o həm fars,həm də ərəb
dillərində yazmışdır.Füzuliyə qədər Nəsimi və ondan öncəkilər müəyyən qədər Azərbaycan
dilində yazıb yaratsa da,Füzuli bu zənciri tamamən qırmış,dahi Nizaminin belə
bacarmadığını edə bilmişdir.Nizami kimi o da,saraylardan qaçmış,onların cah-cəlalına
aldanmamışdır.Bunu həmçinin, Füzulinin dininə çox bağlı bir insan olmasından da
qaynaqlana bilər.Belə ki,Füzuli Nəcəf və Kərbəlada Həzrəti Əli(ə.s) və Həzrəti
Hüseyn (ə.s) məqbərələrinin bərpasında iştirak etmişdir.Ölərkən isə o,İmam
Hüseynin məzarının yanında basdırılmağını vəsiyyət etmişdir.Füzulinin
yaradıcılığını digərlərindən fərqləndirən ən büyük xüsusiyyət onun orijinallığa
malik olmasıdır.Belə ki,Füzulinin əsərlərində digər bir söz ustası tərəfindən əvvəlcədən
söylənmiş bir ifadəyə rast gəlmək olduqca çətindir.Füzulinin yaradıcılığı bir
böyük ümmana bənzər,necə ki onun ucu bucağı görünmür,sərhədləri yoxdur,Füzuli
yaradıcılığının da yerləşdiriləbiləcəyi bir qəlib yoxdur.Məhəmməd Füzulinin adının
sədası sadecə Bağdaddan deyil,uzaq Osmanlı Sarayından gəlirdi.Onun “Leyli və Məcnun”
kimi şahəsərini Osmanlı sultanı Sultan Süleyman Qanuniyə ithaf edən Füzuliyə
Qanuni 9 axça təqaüd ayırır lakin Füzulinin “Şikayətnamə”də öz qələmi ilə ifşa
etdiyi şəxslər sayəsində o, bu puldan məhrum olur.
Füzuli yaradıcılığı üç dil tərkibinə malikdir.Azəri,ərəb,fars.Belə
olması Füzuli yaradıcılığının həm ifadə imkanlarını,həm müxtəlif yerlərə xitab
bacarığını,həm də çoxşaxəlilik funksiyasını artırır.Füzulinin bildiyi elmlərə
riyaziyyat,astrologiya,təbabət daxil idi.O,türk,ərəb və fars dilində bu sahələrin
çoxuna aid dəyərli,nəsrlə yazılmış sənət əsərləri yaratmışdır.”Səhhət və Mərəz”,”Mətləül-etiqat”,”Hədiqətüs-süəda”
bunlardan sadecə bir neçəsidir.Füzuli yaradıcılığının əsasını türk dilində
yazdığı əsərlər təşkil edir.Belə şahəsərlər içərisində “Leyli və Məcnun”,”Bəngü
Badə”,”Şikayətnamə” kimi əsərlər vardır.Bu əsərləri xitab olunduğu sahələrə görə
kateqoriyalara bölə bilərik.Belə olan halda hər kateqoriyaya bir əsər düşər.Niyə?Çünki
Füzuli yaradıcılığında təkrara yer yoxdur.Məsələn,”Leyli və Məcnun”da o dövr
üçün qadın azadlığının olmadığını bildirən şair,mənasız adət-ənənələri və
bunlara uyan insanları top atəşinə tutur.”Şikayətnamə” əsərində Füzuli o dövrkü
rüşvətxor hakimiyyəti qınamışdır.”Səhhət və Mərəz”də o,insanın sağlamlığı
haqqında söhbət açarkən,”Mətləül-etiqad”da tamamilə fərqli fəsəfi mövzulara
diqqəti çəkir.”Bəngü Badə”də hakimiyyət mövzusunu qınayan şair,”Söhbət-ül
Əsmar” əsərində o şöhrət və lovğalığı pisləyir.
Ümumiləşdirərək desək,Məhəmməd Füzuli 3 dildə yazan çox nadir ədiblərdən
biridir və o, “anadilli şeirimizin zirvəsi” hesab olunur.
Qəhvə
YanıtlaSilO arif idi və qbosrik düşüncələrə sahib bir individual olmuş
YanıtlaSil